Pages

04 March 2012

Muhasabah...

before tito, saya selalu akan rewind otak balik apa benda yg dah dibuat dari bukak mata pagi-pagi, sampai time nak tito tue.

kalau boleh, saya nak jadi seorang hamba, anak, kakak dan kawan yg terbaik dalam dunia.saya rasa, hidup saya sangat singkat.pejam celik tahun nie dah umur 25 tahun.tapi ada banyak benda yg saya belum buat untuk diri sendiri dan family.

saya ada banyak impian.impian yg paling besar ialah nak bawak mak pergi haji.saya tak dapat bayang saat tue.mesti air mata gembira saya mengalir tak henti-henti bila dapat jejak kaki di tanah suci itu.saya tak putus-putus berdoa supaya mak panjang umur dan dapat tunggu saya capai hasrat saya.

saya selalu berdoa supaya diri saya berubah menjadi lebih baik dalam serba serbi.saya tak mahu ikut trend sangat. bila bercakap tentang penampilan, saya suka tengok baju and seluar yg perempuan sekeliling pakai.selalu kalau blogwalking, saya suka tengok seluar and tudung dorang.

saya suka kalau perempuan tue pakai seluar longgar =) it reflect the proper way of dressing in Islam.one of perempuan muslimah yg saya kagumi dan saya follow dia sudah lama ialah Maria Elena. i can see how she improve her life as muslimah from her big heart. from 'free hair' transform to hijaber.dia ada tarikan yg tersendiri.

saya bersyukur sebab orang di sekeliling amat sayangkan saya.kadang-kadang, hati tak boleh terima nasihat.tapi inshaallah bila kita tingkatkan amal ibadat, hati kita akan mudah nak absorb benda baik.walau tak pasrah,hati kita akan jadi pasrah.

saya mahu jadi perempuan yg sabar,dan berfikir baik-baik sebelum buat pertimbangan.kadang-kadang, benda yg kita anggap best,boleh jadi tak best kalau kita asyik nak rushing.tak kan rasa nikmatnya even kita dah dapat miliki benda tue.

dalam soal jodoh, tak manis kalau perempuan 'tergedik-gedik' suruh boyfren pinang cepat.dahulu saya ialah perempuan 'gedik'.tapi now bila fikiran sudah matang, kita dapat tengok tak semua benda best, akan jadi best.means tak best pon kalau tergedik nak kawen nie.saya lagi suka kalau saya diamkan diri sampai waktunya tiba =)

saya rasa,dah tak lama lagi saya akan ada banyak masa mcm nie.peluang yg ada sekarang,kita kena hargai.sekarang la masa paling berharga untuk berbakti kpd family.jangan sia-siakan pengorbanan parents kita.rugi tau kalau kita amek shortcut.moreover kalau dah banyak duit depa habis dekat kita.rugi...rugi...kesian kat parents.sebelum fikir nak kawen ke ape, lebih baik kita balas jasa mereka =) sedarlah hidup mereka tak lama...

di samping tue,preparation to be a wife pon kena ada...saya bersyukur sangat.sebab ada seorang syabab yg penyayang,understanding dan sudi terima saya sebagai nisa'.

semoga Allah memberkati hubungan kami sampai syurga.inshaallah =)

2 comments:

Anonymous said...

All the best ida.. Diyana

Anonymous said...

terbaekk!!! ~ achik

Followers