Pages

12 February 2013

Finally...dah dapat kaki

haha.tajuk kemain...

i finally bought a car! the new one.haha.before this mmg ada pikir nak beli 2nd hand, but ramai yg bagi advice kan...so i go for the new one larh :)

bagi saya, ada kereta sgt senang lah.senang nak gerak.sebelum nie, asyik naik turun bas n train.tak boleh nak bawak barang banyak,nanti senget bahu.huhu...bahu nie cepat sakit kalau hang barang yg berat.serious.

haaa...sebelum tue.saya confuse nak amek perodua @ proton.dulu2 mmg dah nekad nak perodua.tapi terbaca plak entri Maria Elena pasal proton, dia puji2 lah cakap proton tue bagus kereta buatan malaysia.time tue pendirian saya tergugat.rasa mcm nak amek Preve plak.haha.tapi..tapi..tapi...ofismate saya yg chinese mmg menentang keras lah.mostly chinese mmg tak suka proton.they said, low quality, banyak complaint. dia cakap proton mmg bonet besar, tapi tak selesa mcm perodua.

after pikir semasak-masaknya, saya pergi test drive kat showroom (sebelum majlis bertunang saya).motif? tension kena gi fitting baju tunang jauh giler kat kajang naik train, naik cab yg mahal giler bapak!rasanya kalau drive,minyak n tol takkan semahal harga cab tue -__-. showroom dia depan rumah saja kot.haha...sebelum nie asyik tengok kat website saja.tak tau harga yg betul2 tue mcm mana.bila direct gi showroom,sembang dgn salesman,lagi senang.dia ajar kita estimate brape monthly payment, insuran, dan interest yg bank offer.

i choose;

VIVA ELITE!!!

proses nak approve dgn bank jadi lambat sikit sebab saya ter'miss 1 document dgn salesman tue.time tue plak balik nak bertunang, so tak dapat nak fax bagai kan...

akhirnya pada 7feb2013 kereta saya pon keluar lah dgn roadtax n no.plat sekali.hihi :D
tak berani nak drive.makanya abah pon datang from kedah.time tue kan dah cuti CNY, so direct bawak balik kedah terus lah :D

saya start pegang steering masa dekat tapah.drive from tapah to sg.perak je.mencabar jgk sebab kat ctu jem, banyak selekoh, banyak turun bukit.gerun.

sekarang semua ok just nak belajar kawal steering jer...sebab selalu sgt makan jalan -_-
bila dah ada kereta nie, duit kena jaga ckit lah.tapi viva mmg fuel efficient.
from kl-kedah, minyak baru rm50, tapi kat bukit gantang, tambah rm25 sebab takut habis.tapi tak habis pon.haha.penuh lagi.tol kl-juru baru rm43, juru-pendang rm9.40. tak mahal mana lah...boleh la if nak balik kg 3 bulan sekali.

giler stereng dah aku!haha.nanti ingat nak gi nilai3 cari barang.hihi...boleh la singgah rumah najwa kat somban nuh...huhu.oklah.babai.

No comments:

Followers