Pages

20 November 2011

Elak pembaziran: Cara saya

sbg seorang fresh graduate yg baru berkerja selama 7 bulan, saya baru belajar nak adapt dgn pendapatan yg tak seberapa nie.maklum la sudah bebas dari tanggungjawab parents kan...mmg 100% totally pakai duit sendiri hidup kat kl nie.setiap bulan bagi duit dekat mak,except bln nie n bln lepas.sebab i need to pay for my new room's deposit plus suddenly my previous housemate send me an sms told that i need to pay rent for 10days + utilities. sbb bil electric n air sampai lewat, time saya pindah ari tue belum sampai. haih...duduk extra 10 days pon kene bayor sewa!


hopefully this coming gaji i will be able to give to my mom as usual ;)


ramai cakap saya beruntung sebab khuzaimi bayarkan skincare.tapi sedarlah kalian saya nie mmg jenis kuat belanja jugak.

ada certain org suka beli benda mengarut.itu mmg namanya membazir dan tak mendatangkan faedah.saya nie jenis yg sanggup spends money utk kesihatan & kecantikan.bg saya itu bukan pembaziran,itu one of investment for the future.

utk elak kan dari duit habis before next gaji, saya planning awal2. contoh if bulan nie saya teringin nak beli baju,saya akan cut bajet utk beli tudung. tat means, if sebulan tue nak beli baju,beli baju je la...saya tak kan beli benda lain.bajet utk baju harus below rm100. bulan nie saya beli 2 baju. 1 t-shirt, 1 lagi maternity cardigan,tp yg tak preggy pon boley pakai.dah lama usha kat jusco.haha..


from this time being,saya dah sebulan dapat cut cost utk makanan.sebab saya dah beli makanan kesihatan utk 2 bulan,so saya makan nasi 1/2 pinggan sekali sehari sahaja. before this, breakfast pon nasi,lunch nasi,dinner pon nasi.see...how much i lost my money and how much calories i gained? -__-


coz sometimes kita nie berkira utk kluar bajet besar for food supplement.yup... mmg mahal all these things.supplement saya rm320.tp tahan utk 2 bulan,then if nak kira balik same je harganya dgn breakfast nasi goreng and dinner saya, except dia tak bagi kita calories sama macam nasik bagi ! hoho


tapi dia bagi badan kita sihat dan kekal cantek! muhaha~

No comments:

Followers