Pages

31 August 2013

Nikah checklist.

saya seorang yg tak organize,langsung! bila tengok calendar,dah berdebar-debar jantung nie.aduhhh.im googling for nikah checklist.thanks to SophiaLittleWedding yg prepared this checklist.so grateful alhamdulillah.baru tau banyak benda tak settle lagi okey! cuak,nebes.

so here the checklist for NIKAH only, bersanding dan bertandang not yet include.huh.ada yg aku dah edit sikit checklist nie.




Theme
1. Colour - White! ofkos. aku tak mau kaler lain...bagi aku untuk nikah wajib putih semua.melambangkan kesucian ikatan halal yg akan dibina.

Akad Nikah
1. Saksi (saksi nie abah kata,tok imam amek kawan-kawan dia saja.so abah aku tak payah sesusah.)

2. Wali (ofkos abah) DONE!

3. Tok Kadi - Syeikh Haji Munir, merangkap imam masjid.tok imam nie sebelah umah aku ja pon.balik mengundi nanti,nak mintak borang siap-siap kat dia.masa tunang ari tue,dia jugak yg jadi jurucakap.hehe

4. Pen fountain (penting! nak sign kena guna pen cantik.tak mau pen kilometrico yg bodo tue)

Attire for Me
1. Baju nikah design biarlah rahsia.first time tgk design nie,terus jatuh hati.my fiance pon suka sangat aku pakai baju design tue sampai dia sanggup sponsor ;P - by SM  - DONE

2. Veil - by Norashura  - DONE (tak pakai pon sebab kurang berkenan.maklom la beli o9)

3. Shoes - bagi aku,kasut tak penting sangat.aku nak beli yg murah saja.tapi cantik.- pakai kasut kerja saja - DONE

4. Hand Bouquet - by Aunty Anis - DONE (aku beli bunga calalily, tapi disebabkan tak pandai gubah, makanya bunga tue jd hiasan saja! finally aku pinjam bunga rose maklong aku yg dah siap gubah)

Attire for Him
1. Baju Melayu Nikah - May nie balik mengundi nak beli kain kat dia.dia dah bising pokpekpokpek tanya bila aku nak bagi kain.actually kami tukar-tukar.dia sponsor baju nikah aku.aku sponsor baju nikah dia.dia cakap nak upah jahit dgn org kat kampung dia ja.alhamdulillah harapnya murah lah kos kain dan tukang jahit tue ;)
update 1: Alhamdulillah dah selamat beli kain utk dia Isnin 6May, kain jenis satin bridal, beli kat Jakel Alor Setar. harga 1 meter RM25.90. tapi after promotion dapat lah RM16.90 per meter. bakal mak mertua suruh beli 5 meter sebab anak dia tue jenis besar panjang.haha :D total RM84.50. tak campur dgn kos jahit lagi.

update 2: Mak dia dah hantar tailor ;) sebelum raya in shaa Allah siap. DONE

taraaa! pasnie stop lah dia dok pokpekpokpek tanya kain dia.haha.


2. Butang Baju Melayu - yg nie pon aku nak sponsor dia.aku nak cari yg paling cantik,smart dan exclusive supaya si dia jadi lelaki paling hensem kat dunia.haha. (btw skang pon dia dah hensem dah di hatiku)- dah beli kat Seksyen 7 Shah Alam- DONE

3. Sampin - sewa from kawan! tak berbaloi lah kalau nak beli.sampin yg jenis aku minat nie mahal,harga almost 1k. bila aku go through gambar nikah kawan aku, aku nampak suami dia pakai jenis sampin yg aku minat! so apa lagi.nasib baik dia bagi aku sewa :) FYI, sampin yg aku nak ala-ala Yusry KRU pakai nikah dgn Lisa Surihani. kalau nak tengok sila google yek..tapi yg suami kawan aku nie,lg cantik lah!nampak moden gitu.- DONE

4. Shoes - kasut nie.hmmm maybe dia beli sendiri kot.aku tak tau dia punya taste macam mana for kasut.

5. Songkok- songkok dia dah ada.so no need to buy!

Batal air sembahyang

Untuk batal air sembahyang, dia akan sarung balik cincin tunang.aku sendiri yg tak nak cincin/gelang/rantai kahwin.susahkan suami is not good! barang kemas nie,after kahwin pon boleh beli, biar cukup stable dulu lepas kawen.

Make Up Artist
1. Mekap nikah aku by Julia.kawan aku mase aku sekolah rendah,dulu dia yg pasang mini pelamin mase aku bertunang.memang aku berkenan mekap dia sebab simple sangat.aku tak mau mekap yg merubah muka aku.bagi aku,mekap just utk naikkan seri, BUKAN merubah muka 100%!
dia offer aku utk mekap nikah RM100 jer.murah kan?^^

Photographer
1. Official Photographer -dah jumpa dah, dan dah bayar deposit pon.untuk 3 events: Nikah, Sanding, Tandang.
2. Official Videographer -dah dapat!video nak time akad nikah SAHAJA.sebab itu moment paling penting.takkan dapat diulang.


Doorgift
1.Doorgift 1- by Style Weddings- DONE
2. Doorgift 2 - by Jari Manis Global- DONE

Logistic
1. Canopy - mungkin perlu 1 canopy.sebab rumah aku sempit- DONE

Caterer
1. Catering - confirm, mak dah decide nak hire caterer.caterer pon dah jumpa. latest update, mak rajin nak masak sendiri pulak dibantu oleh mak sedare- DONE

Others
1. Inai- aku sedang mencari inai serbuk Mekah. aku nak inai jari jer.aku tak nak inai ukir-ukir ikot adat orang India.lagipon, tunang aku tak berkenan langsung conteng-conteng tangan. - DONE (menyesal beli, sbb inai tak merah langsung, finally aku giling daun inai belakang rumah,then topup dgn inai tube)

2. Spa dan facial.penting!- buat sendiri jer...tak cukup bajet- DONE





3 comments:

.::cik lin::. said...

erm...cik lin yang tgk ni pun dah rasa sesak nafas nih

Anonymous said...

Hai awk,nk tanye!photographer awk ambik kat mane?

Unknown said...

tambah skit..

duit imam dan saksi kene sediakan, duit mas kahwin tu nak kene ubah, xnak ubah pon x pe.. tp nak bg nampak cantik letak la dalam frame gambar ke..

Followers