Pages

24 November 2010

Yes! dah lepas di temuduga.

alhamdulillah...pagi tadi,saya telah selamat ditemudugakan (btul ke perkataan nie).haha...cuak memang cuak.dari dulu lagi rasa cuak tapi makin dah dekat tarikh nya,makin tak ada perasaan.siyesss...saya sangat tidak mengharapkan apa2 dari interview kali nie,sebab ramai yg dapat dan lagi satu,sebab saya dah ada back up plan..ngehngeh~


semalam mmg tak update blog langsung,sebab fikiran tengah bercelaru dan tak ada idea.mana nak fokus kat preparation nak gi kl,2 ari lepas dapat emel dari pegawai executive,should reply that email by today.mmg saya tunggu abes interview baru nak reply,sebab ntah dah tak ada ayat nak reply emel gara-gara interview spa punya pasal.alhamdulillah dah selesai segala serabut perut saya ;)
tiba lah masanya nak focus kepada impian yg dicita-cita kan..hihiii...


berbalik kepada cerita pagi tadi,macam biasa,gi interview mesti la kena awal kan..hehe...saya adalah orang yg ke-4 dari 9 orang.tapi lama jugak tunggu sebab seorang 30 minit masuk dalam bilik tue.yg tak sangkanya,jumpa 2 orang senior saya time kat U dulu..hehe...mereka adalah ___________&___________.


oh sebelum tue,nak gtau saya interview untuk jawatan pegawai teknologi makanan gred c41 kementerian kesihatan malaysia.memang saya sangat tak berharap nak lulus interview nie..tapi gi jugak la sebab nak dapat experiences temuduga kerajaan.ada la sorang akak nie,umur 30 tahun,anak dah 2 pon interview jugak...hihiii...dia keje chemist kat makmal ubat.dah masuk 6 kali temuduga tapi tak dapat2..tengok tue orang yg dah ada pengalaman pon tak dapat,nie kan fresh graduate mcm saya nie -_-


tiba giliran saya,mcm bese..ketuk pintu,masuk bg salam..ada 2 orang pegawai..sorang lelaki,sorang pompuan...yg lelaki tue pegawai spa...dia tanya tentang isu semasa je..yg pompuan tue ketua pegawai jawatan tue,dia tanya pasal bidang pengajian...


antara soalan yg ditanya (wah..nie dapat idea dari blog wana..haha):

1)nama,ayah keje ape,mak keje ape..

2)umah kene banjir tak ..
saya jawab la tak..dia cakap,wah..mesti umah kamu ada malaikat dok jaga..kehkeh..siap gelak2 lagi..lepas tue saya cakap la umah saya area tinggi,tak pernah banjir kecuali tahun 2002 masa saya skolah lagi..tue pon air naik paras betis je...hehe

3)anak ke berapa,adik brape orang..

4)kamu datang temuduga nie untuk jawatan apa? under kementerian apa?

5)sape ketua negara?

6)sape ketua kerajaan?

7)skang nie dah perdana menteri ke berapa?sebutkan nama ke semua perdana menteri dari yg 1st sampai ke-6 (sambil dok gerak2 jari dia time saya sebut satu2..hehe)

8)negara mana yg teruk diserang taun?

9)pernah dengar tentang taufan Heiti? di negara mana bencana itu? kamu tau macam mana nak eja Heiti? cuba eja...

10)apa yg terjadi di indonesia sekarang nie? selain dari tue,kamu ada baca tentang isu lain? 
-yg nie saya citer tentang yg berlaku dekat kemboja baru2 nie.

lepas tue,pegawai perempuan pulak tanya:

1)apa yang kamu tau tentang tugas pegawai teknologi makanan?

2)kamu buat latihan industri di mana?

3)dari mana kamu dapat tau jika ada kes keracunan makanan?

4)tadi kamu ada sebut tentang laman web KKM,apakah maklumat yg ada di situ?

5)tadi kamu ada sebut pasal penggunaan methyl p-hydrobenzoate dalam indomie.boleh terangkan sikit apa yg berlaku?

6)tadi kamu ada menyebut ttg FoSIM,apakah fosim?

5)jika kamu pergi ke premis makanan,bagaimanakah kamu ingin memastikan premis itu bebas dari makanan yg tidak selamat dimakan?

6)kamu tau tentang Genetically modified organisms (GMO)?untuk apa GMO dilakukan?adakah ia selamat dimakan?

7)adakah di malaysia makanan GMO dibenarkan?

8)tadi kamu ada sebut terdapat kerepek kentang yg di ingredients nya tertulis 'genetically modified potato'..kenapa perlu ditulis secara terang2 di bahagian ingredients tersebut? 

9)tadi kamu ada sebut crops padi telah di GMO kan untuk menghasilkan padi yg lebih resistant,selain dari padi,tumbuhan apa lagi yg di GMO kan?

10)tadi kamu kata di negara barat lebih prefer kepada tumbuhan organik,kenapa? dari mana mereka dapat tau bahawa GMO food tidak baik untuk kesihatan? apakah kesan memakan GMO food?


huhu..itu la antara soalan2 yg ditanya...saya rasa banyak pengalaman yg dapat ari nie...alhamdulillah...saya keluar dengan hati yg riang,dan diterpa dgn mcm2 soalan oleh orang2 yg masih menunggu di luar.fuhhh...lega!


skng nie angin dah naik ke kepala sebab tak makan,ok ea...nak cari makan dulu..huhu...nti ada idea,saya update lagi..terima kasih kerana membaca ^__*


5 comments:

farah said...

woh banyak nye soalan !

Ruwaida Ridzwan said...

byk lg yg ditnya dear..nie antara yg ingat je...30 min interview..mmg byk soalan d tnya.alhamdulillah..dpt pengalaman temuduga kerajaan :)

omurice said...

wow boleh igt dengan baik soalan yg ditny...huhu...best nyer dah ade pengalaman ditemuduga...tahniah...ade pengalaman...hehehe..

Ruwaida Ridzwan said...

thanks om..;)

klu x dpt pon x kisah..sebab dah rasa puas sgt ^^

mmg ingat pon soalan dia sbb after interview trus update blog..hihiii~

Yang Hayati said...

Banyak nya soalan..so, skang dh keje dengan Gov or menolak tawaran gov..hehe..sebab keputusan takde plak kan..

Saya search soalan2 utk ditemuduga Peg Teknologi Makanan. Berdebar juga tp lambat lagi..

Followers