Pages

16 September 2011

Sayang suami? Apa perlu buat...

Assalamualaikum wbt dan morning semua :)


semalam kan,mesej2 dgn khuzaimi tetiba dia cakap dah ketentuan Allah kita nie dok jauh...awak kena percaya pada qada' dan qadar.


saya pelik betul dgn khuzaimi lately.siap qada dan qadar...1st time kot dia cakap macam tue.member2 dia yg kamcen dgn dia ramai cakap dia dah banyak berubah.ada yg cakap dia hilang tak dapat dikesan.


maklom la dia jarang sekali nak on9.so kalau saya bukak ja fb dia,ramai yg chat tanya kat mana,awat senyap,sombong mentang2 da ada awek cun :P


semalam saya pujuk dia lagi supaya dia keja and dok dekat dgn saya...saya tanya dia tak kesian ka saya dok jauh sorang2...tapi dia cakap, "tak kan la saya tak kesian...nak buat macam mana da nanti jodoh kita mcm nie.awak kena la redha k..kalau awak macam nie maknanya awak tak bersyukur..."


ayat dia lately fuhhh jiwang dan penuh keimanan :D


atas dasar cinta yg mendalam,saya belajar..belajar..dan belajar untuk redha.tapi tak semudah yg disangka...saya perlu ada satu niat kerana apa saya cinta dia? nafsu?


panjang mukadimah tapi nak cakap,kita nie sebagai pompuan kalau cintakan lelaki bergelar suami,kena la jaga apa yg patut...bertuah la badan kalau dapat suami pandai agama; boley nasihat apa yg patut.kalau dapat suami yg so-so @ jahil agama, kena pandai2 sendiri la.


sayangkan suami, tak mahu kerana kita dia masuk neraka kan? ikot la nasihat di bawah:


1. Aurat.

banyak nak hurai under topic nie.Nabi pon cakap kerana aurat pompuan la ramai lelaki tak masuk syurga. yg tak bertudung tue tak tau nak kata apa la.moga2 didoakan kalian mendapat hidayahNya...jgn tunggu sampai betul2 ready,sampai betul2 ikhlas baru nak pakai.itu kewajipan dari sekarang.


yg bertudung pulak,kena lengkap.nie bertudung dah lawa,tapi nampak nasi lemak,baju ketat,seluar sendat.takot nanti suami kita jadi dayus sebab tak ajar kita.


Mengapa neraka bagi golongan dayus? Golongan dayus ini sama ada seorang ayah yang membiarkan anak-anak gadis mereka keluar rumah tanpa mengenakan pakaian yang menutup aurat dengan sempurna begitu juga seorang suami yang membiarkan isterinya mendedahkan aurat seperti tidak memakai tudung kepala hingga di bawah perhiasan mereka.


Termasuklah membiarkan pembantu rumah di kalangan wanita asing yang dibiarkan tidak menutup aurat, maka suami tadi tidak berhak masuk syurga kerana membiarkan isteri dan pembantu rumahnya tidak menutup aurat seperti yang ditegaskan oleh al-Quran.


tapi..tapi...


yg susah nak jaga bila kita dengan ipar duai. sebagai pompuan,kalau adik/abg ipar lelaki,kena jugak bertudung dlm umah.


kaki pulak ada keringanan dibenarkan bila dah duduk sebumbung dgn ipar duai kan...


tapi sekarang nie saya tgk ramai pompuan tak tahu/sengaja buat tak tahu memandang remeh hal nie.depan ipar pon tak pakai tudung. depan sepupu pon sama...mungkin dah rapat sgt kot macam adik beradik.tp hukum Allah...


jika sayangkan suami anda,renung2kan la dan selamat beramal! ^^...



No comments:

Followers